Biologi

för Högstadiet

Kursplanen för Biologi 7-9 ger utrymme till att undervisa om metoder för säkrare sex, förebygga könssjukdomar och oönskade graviditeter. Kursplanen ger också i uppdrag att diskutera sexualitet, identitet, jämställdhet, relationer samt kärlek och ansvar med eleverna.

Till Biologi 7-9 finns sex faktafilmer på tio minuter med expertintervjuer samt 19 dokumentära berättelser på tre till fem minuter där olika människor med personlig ton talar om ett ämne kring sexualitet och identitet. Till varje film följer tre diskussionsfrågor och en till tre övningsuppgifter där eleverna får möjlighet att lära sig mer, undersöka och analysera. Samtliga filmer, diskussionsfrågor och övningar följer kursplanens mål. 

Sugen på att lära dig mer om normkritik? Kolla in normkritisk skola eller boka utbildning för fördjupande diskussioner.

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Vad är sex?

Vad är sex? problematiserar bilden av sex som endast vaginalt penetrerande samlag och vidgar perspektiven. Berättelsen tar också upp oro över samlagsdebuten, förväntningar och stereotypa bilder av sex. Filmen kan väcka tankar kring heteronormativitet, porr och problematiserar begreppet oskuld.

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Tjejen i filmen menar att det finns många stereotypa bilder av hur sex ska vara, håller du med eller tycker du annorlunda?

  • Tjejen i filmen tror att porr påverkar hur unga ser på sex, vad tror du och varför?

Övningsuppgifter

  • Det finns många olika sorters sex; gnidsex, smeksex, oralsex, vaginalsex och analsex. Ge eleverna i uppgift att ta fram information om sexpraktikerna och hur en har säkrare sex. Gör ett informationskollage och häng upp eller gör en informationsfolder om sexteknikerna i pdf.
    Material: Kurslitteratur alt. dator, papper, penna, färgpennor, färgat papper

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Svenska, Biologi

Tjejen i kortfilmsberättelsen resonerar kring vad sex är och menar att människor ofta har en fyrkantig bild av sex. Lever människor efter normer och stereotypa föreställningar eller är människor på 2000- talet sexuellt frigjorda? Låt eleverna diskutera med varandra och redovisa sina tankar i en podcast, film eller debattartikel.
Material för Podcast: Dator, USB-mic, För PC gratisprogrammet Audacity som går att klippa i. För Mac finns Garageband där en också kan redigera.
Material för film: Dator, kamera/mobiltelefon för inspelning, gratisprogrammet Movie Maker för PC och Imovie för mac. Gratis musik http://freemusicarchive.org/, http://www.freesound.org/
Material för skriftligt arbetet: penna, papper

Om filmen

Längd: 
4 min
Produktion: 
Grrl Tech Förening
Speaker: 
Ellen

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Tusen tankar om min abort

Tusen tankar om min abort är en berättelse om en oönskad graviditet som avslutas genom en abort. Tjejen i filmen berättar öppet kring sina känslor och hennes upplevelse av mötet med vården. Berättelsen väcker tankar kring vikten av stöd, samtal och rätt bemötande.

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Hur tror du bäst en stöttar en kompis eller partner som ska göra abort?

  • På vilket sätt tycker du att det pratas om abort, positivt eller negativt?

Övningsuppgifter

  • Ge eleverna i uppgift att söka upp svaren på nedanstående frågor och gå gemensamt igenom svaren på tavlan eller låt eleverna göra en informationsfolder eller ett kollage.

    • När får en göra abort?
    • Vem får göra abort i Sverige?
    • På vilka olika sätt kan en abort gå till?
    • Har någon mer person än den gravida kvinnan rätt att ta beslut om abort?
    • Måste föräldrar/målsman få veta om en är under 18 år?
    • När fick Sverige fri abort?
      Material: Kurslitteratur, dator, pennor, papper, färgpennor, färgat papper

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Historia, Svenska, Biologi

Att göra abort, alltså att avbryta en graviditet har människor länge gjort i Sverige men först 1975 blev det lagligt. Ge eleverna i uppgift att skriva en uppsats på temat abort där det ska referenser till de fakta de finner genom att svara på frågorna.

  • Vilka var det som krävde fri abort i Sverige och med vilka argument?
  • Hur går en abort till nuförtiden och hur gick en abort till förr?
  • Hur ser det ut nu i Europa, var finns rätten till fri abort?
  • Varför är det en viktig jämställdhetsfråga med fri abort?
    Material: Kurslitteratur, dator, papper, penna

Om filmen

Längd: 
4 min
Produktion: 
Grrl Tech Förening
Speaker: 
Emma Carlsson

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Tro, hopp och sex

Tro, hopp och sex handlar om Jonas, 29 år, som inte kan ha sex med sin fru trots att lusten finns och om hur det är att få hjälp med sina sexuella problem. Filmen tar också upp frågor kring avhållsamhet och varför en del väljer att vänta med sex till äktenskapet. Historien kan väcka tankar kring kommunikation samt hur tro och religion kan forma människors identitet och sexuella utlevnad.  

Kursplan

Centralt innehåll Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv."

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Är det viktigt att kunna snacka om sex i en relation? Varför eller varför inte?

  • Jonas tror att han och hans fru hade gjort slut om de hade märkt att deras sexliv inte fungerade innan de gifte sig. Vad tror du och varför det?

Övningsuppgifter

  • Om en har problem eller frågor som rör kroppen, sex och sexualitet kan en behöva få hjälp, stöd och information. Låt eleverna skriva ut en karta och göra ett kollage kring var ungdomar kan vända sig och få hjälp i er kommun och låt dem också skriv förklarande texter, öppettider och telefonnummer till varje ställe. Gör också en ”webbkarta” kring vilka webbplatser det finns bra och faktagranskad information om kroppen, sex och sexualitet.
    Material: Dator och möjlighet till utskrift, pennor, färgpennor, papper

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Svenska, Biologi, Religionskunskap

Ge eleverna i uppdrag att skriva intervjufrågor och intervjua olika människor kring hur de tänker att samhället, medier, populärkulturen, familjen, släkten, vännerna och religionen (att tro eller inte tro) påverkar hur de själva ser på relationer, kärlek och sex. Eleverna kan välja att presentera genom att skriva ett reportage, skriva en krönika, en podcast eller spela in en film med intervjuerna.
Material för Podcast: Dator, USB-mic, För PC gratisprogrammet Audacity som går att klippa i. För Mac finns Garageband där en också kan redigera.
Material för film: Dator, kamera/mobiltelefon för inspelning, gratisprogrammet Movie Maker för PC och Imovie för mac. Gratis musik http://freemusicarchive.org/, http://www.freesound.org/
Material för skriftligt arbetet: Penna, papper

Om filmen

Längd: 
5 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Jonas
Medverkande: 
Axel Tegnered och Emelia Hansson

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Tema porr

”Tema – Porr” är till för att ge ungdomar verktyg att samtala och analysera porrens positiva och negativa sidor på ett nyanserat sätt. Pornografiska bilder, filmer och texter finns bara ett par musklick bort och därmed är porren mycket lättillgänglig. Denna film med tillhörande uppgifter utgår dock inte ifrån att alla elever har sett porr.

Kom ihåg att påminna eleverna om att inte bli privata och inte samtala om huruvida de själva konsumerar porr eller inte. Det viktiga är att diskutera fenomenet porr och inte enskilda personers sexuella preferenser eller erfarenheter. Det är också viktigt att komma ihåg att porr inte är något homogent och likriktat. Porr och pornografi är ett samlingsbegrepp som omfattar bilder, filmer, serier och litteratur i en mångfald av olika genrer som endast har gemensamt att materialet är till för att skapa sexuell upphetsning. Så tänk på att det eleverna menar med porr kan skilja sig väldigt mycket åt. 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Det finns många olika sorters porr, men vad kan vara positivt och vad kan vara negativt med porr generellt?

  • Pornografi debatteras med jämna mellanrum i medier, ofta kommer frågan kring framställningen av män och kvinnor upp. Är det viktigt att diskutera hur män och kvinnor framställs i porren? Varför eller varför inte?

  • Tror du att ungdomars syn på sex och kroppen påverkas av att titta på porr?

Övningsuppgifter

  • När det pratas om porr, talas det ofta om skeva kroppsideal och att sexet i en del filmer pågår betydligt längre än vad som är möjligt i verkligheten. Ge eleverna i uppdrag att med hjälp av exempelvis umo.se, rfsu.se och 1177.se ta redan på följande frågor:

    • Hur stor är generellt manens utlösning? 
    • Är det vanligt att kvinnors bröst är olika stora? 
    • Finns det något medeltal på kukstorlek? 
    • Är det vanligt att de inre blygdläpparna hänger ner utanför de yttre? 
    • Är det vanligt att den ena blygläppen är större än den andra? 
    • Generellt sätt, vilket är det bästa stället att stimulera om en kvinna ska få orgasm? 
    • Var på kroppen har kvinnor och män hår? 
    • Vad betyder mainstreamporr och feministisk porr? Vad är skillnaden?
      Material: Dator
  • Skriv ”Porr” på tavlan och låt eleverna diskutera i smågrupper kring hur de tror att människor påverkas eller varför de inte påverkas av porr och vilka konsekvenser det får. Avsluta med att sammanfatta gruppdiskussionerna till en mindmap på tavlan.
    Material: Whiteboardpenna

  • Dela in eleverna i mindre grupper och ge dem i uppgift att skapa en berättelse på tema porr och illustrera med fem bilder som för berättelsen framåt. Exempelvis: Johanna 17 år märker att hennes flickvän kollar på porr när hon är ensam. Johanna känner sig glad att hennes flickvän har hittat något hon gillar. Gruppen berättar sedan historien inför klassen och diskuterar sedan med de andra eleverna om de tror att berättelsen skulle kunna sluta på något annat vis och varför.
    Material: Pennor, papper, färg, kritor

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Svenska, Samhällskunskap, Biologi

Pornografi är ett ämne som ofta väcker många och starka känslor hos människor och åsikterna går ofta isär. Arbeta med att göra associationsövningar kring porr och diskutera sedan kring varför eleverna tror att porr väcker så mycket känslor. Låt eleverna skriva en krönika om vad de själva anser eller hur argumenten på respektive sida ser ut. 
Material: Whiteboardpenna, penna, papper

Om filmen

Längd: 
10 min
Produktion: 
Belleville Film
Speaker: 
Agnes Forstenberg och Edvin Bredefeldt
Medverkande: 
Olle Waller, Saga Alm Mårtensson och Elli Mokus

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Tema porr

”Tema – Porr” är till för att ge ungdomar verktyg att samtala och analysera porrens positiva och negativa sidor på ett nyanserat sätt. Pornografiska bilder, filmer och texter finns bara ett par musklick bort och därmed är porren mycket lättillgänglig. Denna film med tillhörande uppgifter utgår dock inte ifrån att alla elever har sett porr.

Kom ihåg att påminna eleverna om att inte bli privata och inte samtala om huruvida de själva konsumerar porr eller inte. Det viktiga är att diskutera fenomenet porr och inte enskilda personers sexuella preferenser eller erfarenheter. Det är också viktigt att komma ihåg att porr inte är något homogent och likriktat. Porr och pornografi är ett samlingsbegrepp som omfattar bilder, filmer, serier och litteratur i en mångfald av olika genrer som endast har gemensamt att materialet är till för att skapa sexuell upphetsning. Så tänk på att det eleverna menar med porr kan skilja sig väldigt mycket åt. 

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Svenska, Samhällskunskap, Biologi

Pornografi är ett ämne som ofta väcker många och starka känslor hos människor och åsikterna går ofta isär. Arbeta med att göra associationsövningar kring porr och diskutera sedan kring varför eleverna tror att porr väcker så mycket känslor. Låt eleverna skriva en krönika om vad de själva anser eller hur argumenten på respektive sida ser ut. 
Material: Whiteboardpenna, penna, papper

Om filmen

Längd: 
10 min
Produktion: 
Belleville Film
Speaker: 
Agnes Forstenberg och Edvin Bredefeldt
Medverkande: 
Olle Waller, Saga Alm Mårtensson och Elli Mokus

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Sexuella rättigheter

Sexuella rättigheter belyser hur synen på kön, sex och jämställdhet har förändrats över tid och hur dagens sexuella rättigheter kommit till. Filmen ger ett historiskt perspektiv på de rättigheter vi har idag och belyser betydelsen av dem i vårt nutida samhälle. Filmen öppnar också upp för samtal och diskussion kring normer och makt, historiskt och idag.

Vi har sju diskrimineringsgrunder i Sverige för att skydda människor mot trakasserier. Det finns också lagar mot sexuella trakasserier och andra sexualbrott så som ofredande och våldtäkt. Men trots att vi har lagar som ska förhindra kränkningar, hatbrott och sexualbrott är dessa brott eller rädslan för dem, något som påverkar mångas vardag.

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Bild, Historia, Matematik, Svenska, Samhällskunskap, Biologi

Ge klassen i uppdrag att skapa en tidning/blogg med tema sex- och samlevnads rättigheter genom att arbeta ämnesövergripande på olika lektioner med innehållet. Eleverna blir tillsammans en redaktion bestående av skribenter och fotografer. Eleverna kan välja att skriva olika typer av tidningstexter så som reportage, krönikor, insändare, intervjua en barnmorska på ungdomsmottagningen eller varför inte skriva bok och film- recensioner.
Material: Dator, http://sv.wordpress.org/ är en av många gratis bloggportaler

Tips på teman för tidningens olika artiklar:

  • Biologi: Rätten till information om säkrare sex, Rätten att själv få välja partner.
  • Biologi, Samhällskunskap, Historia: Förändring i syn på sexuell läggning. Normer kring sexualitet och sexuella rättigheter, kvinnans kropp och sexualitet nu och då. Klitoris genom historien och förändring i syn på preventivmedel och giftermål, kärlek och relationer.
  • Bild, Samhällskunskap: Mediegestaltning, könsroller och ideal i populärkultur och media
  • Matematik: Statistik över hatbrott, sexuella trakasserier i Sverige och världen.

Om filmen

Längd: 
11 min
Produktion: 
Belleville Film
Speaker: 
Agnes Forstenberg och Martin Skogehall
Medverkande: 
Hans Olsson och Lena Lennerhed

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Sex och lust

Filmen Sex och lust fokuserar på att belysa hur lust och kåthet finns med människan genom hela livet och inte är beroende av personens kön, ålder, könsuttryck eller funktionsförmåga. Temat ger en bredare bild av sex än endast penetrerande vaginalsamlag och lyfter upp olika sexuella praktiker på ett likvärdigt vis.

Det är viktigt att du som lärare inte fokuserar på det negativa med sex och vilka risker som finns, utan talar om sex och sexualitet som något positivt och något som eleverna kan bejaka på olika sätt om de känner för det. En positiv syn på sexualitet som förknippas med njutning, ömsesidighet och lust öppnar upp för att prata om sex på ett tryggt och respektfullt sätt. 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Är det viktigt att kunna prata om sex och kåthet?

  • Upplever du att både tjejer och killar kan tala öppet om sex och lust?

  • Tror du att det finns ungdomar som upplever press och grupptryck när det gäller att ha sex eller att inte ha sex?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna rita kukar och fittor på papper och skriv könets olika delar och vad som händer i respektive del vid kåthet och stimulering, sätt sedan upp alla bilder på tavlan och belys mångfalden. Påminn eleverna om att rita så stort som möjligt. Låt gärna eleverna använda glitter, färgat papper, flytande färger och vattenfärg. Viktigt i sammanhanget är att tala om att kön kan vara omskurna eller stympade och att allas kukar och fittor inte ser likadana ut. Gå sedan på könsvernissage i klassrummet.
    Material: Dator, kurslitteratur, glitter, färgat papper, flytande färger och vattenfärg.

  • De flesta människor har förmågan att bli kåta och det spelar ingen roll vilken ålder, kön, könsidentitet, funktionsförmåga eller sexuell läggning personen har. Trots detta talas det sällan om personer med funktionsnedsättningars sexliv och lust. Ge eleverna i uppdrag att surfa in på umo.se och rfsu.se för att läsa om sex, lust och funktionsnedsättningar och hur synliga och osynliga funktionsnedsättningar kan påverka sexliv och hur en på olika sätt och med olika hjälpmedel kan underlätta.
    Material: Dator

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Svenska, Biologi

Se den norska filmen ”Ligg med mig” och låt varje eleven förbereda en diskussionsfråga som sedan tas upp i smågrupper. Låt sedan eleverna fundera och skriva en text kring varför de tror att Almas öppenhet kring sex och kåthet väcker så starka känslor hos omgivningen.
Material: Filmen ”Ligg med mig”, projektor, dator, papper, penna

Om filmen

Längd: 
10 min
Produktion: 
Belleville Film
Speaker: 
Agnes Forstenberg och Martin Skogehall
Medverkande: 
Olle Waller och Saga Alm Mårtensson

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Säkrare sex

Filmen "Säkrare sex" visar hur olika sexuella handlingar har högre eller lägre risk för överföring av smitta. Filmen belyser normer och attityder som gör det svårare att prata om säkrare sexpraktiker och att ta ansvar för att skydda sig vid sexuella kontakter. Filmen syftar till att öka både kunskap och självkänsla för att bejaka sexualiteten på ett ansvarsfullt sätt.

En meningsfull undervisning kring säkrare sex, preventivmedel och sexuell hälsa måste vila på två jämlika byggstenar. Dels behöver vi faktakunskap om hur risker kan undvikas, men lika viktigt är det att på ett avslappnat sätt kunna prata om tankar, attityder och beteenden kring säkrare sex. 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv."

Diskussionsfrågor

  • Vilka fördelar och nackdelar finns det med säkrare sex?

  • Om en inte vill köpa kondomer i affären, var kan en få tag i dem då?

  • Nästan alla vet att kondom är ett bra sätt att skydda sig mot sexuellt överförbara sjukdomar och graviditeter på, men ändå använder inte alla kondom. Vad beror det på tror du? Hur får vi fler att använda kondom?

Övningsuppgifter

  • Ge eleverna i uppdrag att enskilt skriva ner säkrare sex-tips på lappar och samla sedan ihop dem i en låda. Tipsen kan handla om hur en kan föreslå kondom eller en säkrare sexpraktik, var kondomer ska finnas för att vara lättåtkomliga, hur en i förväg kan ”boosta” sig själv att våga fråga eller liknande. Sammanställ sedan alla tips på tavlan och diskutera kring vilka situationer de kan användas.

  • Låt eleverna göra en kondomkampanj och sprid budskapet om säkrare sex på skolan. Denna övning passar bra för ämnesöverskridande samarbete, exempelvis kan kampanjens design utformas under bildlektionen, under samhällslektionen kan kommunikationslära komma in och i svenskan arbetar eleverna med budskapsutformning.
    Material: Dator, färgade papper, färgpennor, glitter och utsmyckning

  • Ge eleverna i uppdrag att göra ett bildkollage över testning av könssjukdomar.

    • Var och hur går det till att testa sig mot könssjukdomar?
    • Vilka sexuellt överförbara sjukdomar ska en testa sig emot om en har haft oskyddat sex? Vad är ett självtest?
    • Varför är det bra att testa sig via en ungdomsmottagning trots att vissa test går att köpa på apotek eller på nätet?
    • Vilka sexuellt överförbara sjukdomar innefattas av smittskyddslagen och vad innebär det? 
      Material: Dator, färgade papper, färgpennor, glitter och utsmyckning, tidningar

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Samhällskunskap, Biologi, Religionskunskap, Geografi

Säkrare sex är ett lämpligt område att arbeta ämnesövergripande med och bredda perspektiven och blicka ut i världen. Att få tillgång till preventivmedel och kunskap om sex är mycket viktigt, ibland till och med livsavgörande. Hundtusentals kvinnor dör varje år i världen till följd av att de blivit gravida och många människor världen över får hiv och andra sexuellt överförbara sjukdomar. Låt eleverna göra en utställning om säkrare sex ur ett globalt perspektiv. Nedan föreslås tre olika inriktningar, välj en eller jobba med alla.

1. Den 1/12 är det World Aids Day, gör en faktautställning kring hiv och aids, berätta hur hiv överförs, vad som händer med kroppen, hur bromsmedicin fungerar, vilka delar av världen bromsmedicinen finns och hur personer med hiv bemöts i samhället och hur vi tillsammans kan göra det bättre.

2. Låt eleverna fördjupa sig i hur tillgången till sexualupplysning, preventivmedel och säkra aborter ser ut i olika världsdelar. Skriv gärna ut kartor och gör kollage med förklarande texter.

3. Ge eleverna i uppgift att undersöka hur religioner med dess olika inriktningar ställer sig till användandet av preventivmedel och aborter. Vad säger de heliga skrifterna? Har religionens budskap anpassats till plats och tid när det gäller sexualitet och preventivmedel? Hur ser det ut i praktiken?
Material: Dator, stora papper, färgpennor, möjlighet till utskrift

Om filmen

Längd: 
10 min
Produktion: 
Belleville Film
Speaker: 
Agnes Forstenberg och Edvin Bredefeldt
Medverkande: 
Olle Waller och Saga Alm Mårtensson

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

På internet vet ingen

På internet vet ingen berättar Malin öppet om sina upplevelser och erfarenheter av sex online och skrivande rollspel. Malin beskriver rollspelet som en chans till sexuell tillfredställelse men också som ett sätt att experimentera med olika identiteter och sidor hos sig själv. Berättelsen kan också väcka tankar kring för- och nackdelar med internet, identitetsskapande och lust.  

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Varför tror du att tjejen i berättelsen tyckte att det var både spännande och skämmigt första gången hon sexchattade?

  • Att ha sex på internet är säkrare sex då en inte riskerar att få några könssjukdomar, men vilka risker kan det finnas och hur skyddar en sig mot dem?

Övningsuppgifter

  • Tjejen i filmen diskuterar huruvida skrivande rollspel är riktigt sex eller inte. Skriv ordet ”sex” på tavlan och låt ungdomarna fritt associera till vad sex är och kan vara.
    Material: Whiteboardpenna

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Samhällskunskap, Biologi

Ge eleverna i uppdrag att läsa boken Sandor/Ida av Sara Kadefors eller se filmen med samma namn. Dela sedan in eleverna i mindre grupper och diskutera följande frågor:

  • Är det lättare att vara sig själv på internet? Varför eller varför inte?
  • Är Internet ett bra ställe att utforska olika sidor hos sig själv?
  • Vad är smarta strategier när det gäller vad en ska berätta om sig själv på internet?
  • Går det att lita på någon som en inte träffat i verkligheten? På vilket sätt kan det vara enklare eller svårare än utanför internet?
  • Vad bör du tänka på om du vill träffa en person utanför internet för första gången?

Om filmen

Längd: 
4 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Malin Klein
Medverkande: 
Saivo Blomdal och Henrik Perälä

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Oskuld är ingen skuld

I Oskuld är ingen skuld problematiseras begreppet oskuld och de värderingar och föreställningar som ordet bär på. Filmen visar också tydligt på vilket utanförskap som heteronormen skapar och hur det påverkar unga människor. Berättelsen kan väcka tankar kring alkoholkonsumtion, sexualitet, identitets- samt integritetsfrågor.

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Tycker du det är okej att fråga om någon annan persons sexliv eller sexualitet? Varför eller varför inte?

  • Hur kan vi tillsammans arbeta för att alla oavsett sexuell läggning ska få känna att deras kärlek och sexualitet är värdefullt?

Övningsuppgifter

  • Det finns många myter kring sex. Låt klassen tillsammans göra ett quiz om sex och kroppen. Alla elever får i uppgift att göra research och komma på en fråga. Dessa sammanställs sedan till ett quiz. Exempel på ämnen att arbeta med är:

    • Kåthet och lust
    • Sexuella praktiker och hjälpmedel
    • Kroppen  
    • Myter om kvinnor och män.
      Material: Kurslitteratur, dator, papper, penna

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Samhällskunskap, Biologi

Hetronormen finns överallt i samhället och därmed också i skolan. Därför är det viktigt att försöka se och utmana normer som gömmer sig i undervisningen och i läromedel. Skolan ska vara ett ställe för alla oavsett sexuell läggning och könsidentitet. Låt eleverna undersöka hur heteronormen syns på er skola och komma med förslag på hur dessa normer kan utmanas. Ta hjälp av följande frågor eller kom på egna områden att granska.

Sex- och samlevnadsundervisning:

  • Hur beskrivs sexualitet i skolans biologiböcker?
  • Vems sexualitet beskrivs?
  • Finns samkönad kärlek med på bilder i läromedlen i biologi och samhälle?
  • Hur skrivs det om hbtq i läromedlen i biologi och samhälle?
  • Hur ser undervisningen ut när det gäller dans, lär sig alla både föra och följa?

Kärleksdag/temadagar:

  • Vems kärlek talas det om?
  • Vilka filmer visas?

Skolbal/skolfest:

  • Är bordsplaceringen varannan tjej och kille?
  • Måste en dansa med en person av ett annat kön?

Bemötande:

  • Utgår undervisningen ifrån att människor är heterosexuella?
  • Bemöts tjejer och killar med samma förväntningar i klassrummet?
  • Förväntas tjejer och killar att gilla samma eller olika saker?
    Material: Kurslitteratur, dator, papper, penna

Om filmen

Längd: 
4 min
Produktion: 
Grrl Tech Förening
Speaker: 
Ellen

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Mot min vilja

Mot min vilja är en berättelse om förväntningar kring sex, lust och olust. Filmen problematiserar det machoideal som får killar att känna press på att ständigt vilja ha sex, samt belyser känslan av svårighet att säga nej. Berättelsen kan också väcka tankar kring alkohol, könsroller och vikten av lyhördhet. 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Killen i berättelsen talade inte om sex och frågade inte heller om de skulle gå hem tillsammans, varför tog tjejen för givet att de skulle ha sex?

  • Tror ni att det är vanligt att någon har sex med någon annan mot sin vilja? Hur kan vi bli bättre på att lyssna och alltid acceptera andras nej?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna skapa en kort seriestripp på temat ”ja- och nej till sex situationer”. Diskutera de olika situationerna och hur en kan finna mod att säga hur en själv vill göra. Kopiera gärna ihop deras seriestripp till ett litet häfte eller till pdf.
    Material: Papper, penna, färgpennor

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Samhällskunskap, Biologi

Ge eleverna i uppdrag att göra en podcast eller rollspel om något av följande ämne på tre till fem minuter. Bra information hittar eleverna på exempelvis umo.se och okejsex.nu. Avsluta med att lyssna på varandras podcast eller rollspel.

  • Vad är sexuella trakasserier?
  • Vad är ”tjatsex”?
  • Vad är en sexuell gråzon?
    Material för Podcast: Dator, USB-mic, För PC gratisprogrammet Audacity som går att klippa i. För Mac finns Garageband där en också kan redigera.

Om filmen

Längd: 
4 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Oskar Pierrou
Medverkande: 
Johan Kangas och Jenny Jernström

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Mina två mammor

Mina två mammor är en berättelse som tar upp frågor som att växa upp i en regnbågsfamilj, att prata om sex med sina föräldrar och olika sätt att se på sex beroende på land och kultur. Berättelsen kan väcka tankar kring självbestämmande och frigörelse från sina föräldrar samt betydelsen av ärlig och öppen kommunikation inom familjen. 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv."

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Är det viktigt att prata om sex och relationer med föräldrar/vuxna du bor med? Vilka fördelar och nackdelar finns det med att ha ett öppet diskussionsklimat?

  • Tjejens mammor tycker inte att hon och hennes kille ska dela säng hemma hos dem. Hur tänker du kring detta, ska en lyda de föräldrar/vuxna du bor med eller har de inget att göra med ens sexliv?

Övningsuppgifter

  • Ge eleverna i uppdrag att undersöka vilka olika sätt det finns att bilda familj på. Låt dem undersöka insemination, provrörsbefruktning, vaginala samlag, surrogatmödraskap och adoption. Gör ett familjekollage, där förklarande texter blandas med färg och bilder.
    Material: Kurslitteratur, dator, papper, penna, färgpennor, färgat papper

Om filmen

Längd: 
5,5 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Cailin Lang
Medverkande: 
Emelia Hansson, Carin Bräck och Katarina Blom

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Min kropp och jag

I filmen Min kropp och jag belyser vi kroppen i relation till skönhetsideal, normen om funktionsfullkomlighet och föreställningar om manligt och kvinnligt. Temat behandlar även könsroller och ideal inom idrotten och dilemman som uppstår när normen utmanas eller bryts.

Funktionsnedsättningar, synliga och osynliga, glöms ofta bort i undervisningen och osynliggörs i populärkultur såväl som i läromedel. Som lärare är det viktigt att se hela människan, ingen person är sin funktionsnedsättning utan personen har en funktionsnedsättning. Inte heller är funktionsnedsättningen något en ska behöva definiera sig själv genom. 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv."

Diskussionsfrågor

  • Tror du livet blir annorlunda beroende på om en är född i en biologisk tjej eller killkropp? Varför eller varför inte?

  • Upplever du att pojkar och flickor förväntas bete sig på samma eller olika sätt? Varför det?

  • Många föräldrar klär sina barn i färger som associeras med antingen en pojke eller flicka. Varför är det viktigt att visa ett barns könstillhörighet? För vem är det viktigt, barnet eller föräldern?

Övningsuppgifter

  • Ge eleverna i uppgift att undersöka vad DSD (Disorder of Sexual Development) är och hur många barn som årligen föds med detta. Be också eleverna att fundera över varför det bara går att vara kvinna eller man i juridiska handlingar i Sverige, så som pass och personnummer när inte alla barn föds som pojke eller flicka.
    Material: Dator

  • Under 2012 debatterades ordet hen väldigt kraftigt i Sveriges medier, en del var för och andra emot att använda ordet. Ge eleverna i uppdrag att i smågrupper läsa några av debattinläggen och sedan fundera och diskutera kring varför de tror att ett nytt könsneutralt pronomen skapade sådana våldsamma känslor hos många människor. Sammanfatta gruppernas tankar i hel klass.
    Material: Dator

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Bild, Historia, Svenska, Samhällskunskap, Biologi, Religionskunskap, Idrott och hälsa

"Jag och min kropp” kan fungera som ett startskott för att börja arbeta med området hälsa i bred bemärkelse. Motion och kost är viktiga delar av hälsan men här ges också möjligheten att diskutera relationer, jämställdhet, säkrare sex, kroppsideal, könsroller och funktionsnedsättning. 

Låt klassen starta en hälsoblogg. Ge eleverna i uppdrag att skriva texter och spela in sig själva där de talar om olika delar av den fysiska, psykiska och sociala hälsan. Nedan finner du exempel på ämnen som rör den fysiska, psykiska och sociala hälsan i olika ämnen. Eleverna väljer själva vinkel eller diskuterar fram detta i grupper.

  • Biologi 7-9: Alkohol, droger och sex, könssjukdomar och säkrare sexpraktiker, sociala relationer.
  • Samhälle 7-9: Jämställdhet och jämlikhet, hur ungdomar påverkas av heteronormen, skönhetsideal, sexism och sexuella trakasserier i skolan
  • Historia 7-9: Hur synen på hälsa har förändrats, hur möjligheten till sexuell hälsa och preventivmedel förbättrats under 1900- talet, hur synen på homo- och bisexuella och möjligheten att leva öppet förändrats under 1900- talet.
  • Religion 7-9: Stereotyper och könsroller, hur hälsan påverkas av att exkluderas på grund av en transidentitet eller sexuell läggning, Hur sex och lust formar identiteten och påverkar hälsan, sexism och sexuella trakasserier i skolan
  • Bild 7–9: Vilka ideal förmedlas i bilder och hur påverkar det ungdomars självbild
  • Idrott 7-9: Motions positiva inverkan på hälsan, kroppsideal, stereotypt manligt och kvinnligt motionerande eller idrottsutövande, funktionsnormer
  • Svenska 7-9: Muntlig och skriftlig kommunikation
    Material: Dator, http://sv.wordpress.org/ är en av många gratis bloggportaler, (Vid videoinspelnnig kamera/mobiltelefon för inspelning, gratisprogrammet Movie Maker för PC och Imovie för mac. Gratis musik http://freemusicarchive.org/, http://www.freesound.org/)

Om filmen

Längd: 
10,5 min
Produktion: 
Belleville Film
Speaker: 
Agnes Forstenberg och Edvin Bredefeldt
Medverkande: 
Anja Hirdman, Håkan Larsson och Olle Waller

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Min första kärlek

Min första kärlek handlar om förälskelse, flirt och de första trevande stegen i ett förhållande. Berättelsen som utspelar sig i Bagdad visar också vilka olika utgångslägen ungdomar världen över har när det gäller att dejta, träffas och lära känna varandra. Filmen kan väcka tankar kring ungdomars identitetsskapande i relation till samhället och kultur. 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Tycker du internet/chatt är ett bra sätt att ta kontakt men någon du är intresserad av? I så fall vilka kanaler/forum kan en använda och vad skriver en första gången?

  • Vad tror du är viktigt att tänka på i ett distansförhållande?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna tillsammans i grupper diskutera vilka sätt det finns att ta kontakt med någon en är intresserad av, hur en besvarar flirten och hur en på ett trevligt vis kan säga att en inte är intresserad. Gör en kort seriestripp över olika flirtsituationer. Kopiera gärna ihop till ett häfte eller pdf.
    Material: papper, penna, färgpennor

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Samhällskunskap, Biologi

Internet ger stora möjligheter att lära känna nya vänner och hitta kärleken, men internet innebär också risker. Ge eleverna i uppdrag att söka svar på nedanstående frågor och diskutera med varandra. Avsluta gärna med en diskussion i helklass eller i mindre grupper.

  • Hur ska en tänka när en skickar bilder?
  • Kan jag polisanmäla någon som lägger upp bilder på mig som jag inte gillar?
  • Hur hanterar en situationer där chattpartnern eller skypepartnern blir hotfull eller hotar att sprida bilder?
  • Var kan en få hjälp om en behöver stöd?
  • Om jag ska träffa min kontakt utanför internet, vad ska jag tänka på då?
    Material: Kurslitteratur, dator

Om filmen

Längd: 
3,5 min
Produktion: 
Haider
Speaker: 
Haider

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Konsten att vara KK

I filmen Konsten att vara KK berättar Niklas 25 år om hur en kan skapa alternativa sexuella relationer där alla inblandades känslor tas på allvar. Filmen är en öppenhjärtig och ärlig redogörelse över positiva och negativa följder av en kk-relation. Berättelsen kan väcka tankar kring monogami, tvåsamhetsnorm, svartsjuka och lust. 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Hur tänker du, hör kärlek och sex ihop, aldrig, ibland eller alltid?

  • Vad tror du är det bästa sättet att hantera sin egen och andras svartsjuka på?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna fundera över vilka typer av ”relationsregler” en skulle kunna vilja ha och vilka en bör prata med sin partner om. Vilka ”relationsregler” skulle vänskapsrelationer och familjerelationer kunna innehålla? Diskutera i smågrupper och summera i hel klass vad respektive grupp talat om.

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Bild, Biologi

I Niklas berättelse är det mycket tankar som finns med om vänskap, lust, kärlek och svartsjuka. Låt eleverna välja en av dessa och diskutera

  • Hur känns det?
  • När kommer känslan fram?
  • Hur gestaltas det i film och i medierna?
  • Känns detta på samma sätt för alla?

Ge sedan eleverna i uppgift att gestalta en känsla genom att måla, skissa, skapa och berätta hur de tänker kring sin gestaltning.
Material: Papper, pennor, färg, eller annat material att skapa i.

Om filmen

Längd: 
4,5 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Niklas Leveau

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Klämd mellan två kulturer

I berättelsen Klämd mellan två kulturer får vi följa en kvinna som hjälper Maja att få ett nytt liv bortom sin kontrollerande familj, där hon själv kan välja sitt liv och partner. Berättelsen kan väcka tankeställare kring hur familjen formar identitet. Den kan också väcka tankar kring samhällsproblem som våld i nära relationer. 

* När vi i På tal om 6 talar om hedersproblematik, menar vi hot, våld och förtryck i hederns namn. Med heder menar vi den kontroll som riktas mot en person i familjen, släkten eller i en annan form av gemenskap på grund av den skam och vanära familjen/släkten/gemenskapen upplever sig ha drabbats av genom att någon medlem bryter mot de normer och regler som finns inom gruppen. Hedersproblematik är inte bundet till någon särskild religion, samhällsklass, land eller kulturell tillhörighet. Hedersproblematik bör ses som en global och religiöst obunden problematik.

En bra tumregel är att ha ett rättighetsperspektiv i undervisningen, då kan en allmänt tala om allas rättigheter utan att tala om specifika grupper och då riskerar att reproducera stereotypa bilder. Om du tycker det känns knepigt, ta då hjälp av dina kollegor eller ta kontakt med närmaste kvinnojour och bjud in dem att tala om ämnet i klassen. 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Är det viktigt att tänka på vad ens familj och släkt tycker om olika val, exempelvis utbildning, fritidsaktiviteter och vänner?

  • Hur viktigt är det att välja en partner som ens familj och kompisar gillar och accepterar? Förklara hur du tänker.

Övningsuppgifter

  • Ge eleverna i uppgift att göra en rättighetsbroschyr kring hedersrelaterat våld. Be dem skriva om hur det kommer till uttryck, var en ska vända sig om en riskerar att bli utsatt, vem som kan hjälpa en och om rätten att själv välja partner.
    Material: Dator, kurslitteratur, papper, penna

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Historia, Samhällskunskap, Biologi

Ge eleverna i uppdrag att undersöka hur ”hederskulturen” såg ut i det svenska bondesamhället och vilka konsekvenser det fick. Eleverna redovisar genom att diskutera i grupper och gör sedan tillsammans ett kollage med förklarande texter och illustrationer.
Material: Dator, kurslitteratur, papper, penna, färgpennor, färgat papper

Om filmen

Längd: 
4,5 min
Produktion: 
Fitore Osmanaj
Speaker: 
Suzanna Mocevic
Medverkande: 
Katarina Rodopoulus

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Killen bredvid

Killen bredvid handlar om förälskelse, rätten att få vara den en är och beslutet att gifta sig med den en älskar. Filmen kan väcka tankar kring heteronormativitet och äktenskapets betydelse för identitetsskapandet. 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv."

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • I den här historien var det inte kärlek vid första ögonkastet, utan en romans som växte fram under en längre tid. Tror du på kärlek vid första ögonkastet? Varför eller varför inte?

  • Varför tror du att en del vill gifta sig och andra inte?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna undersöka hur äktenskapet har förändrats genom historien fram till idag i Sverige. Ta hjälp av nedanstående frågor och komplettera med egna.

    • Har kärlek alltid varit en viktig del i äktenskapet?
    • Har mannen och kvinnan haft lika rätt att bestämma i äktenskapet historiskt?
    • När blev samboskap vanligt?
    • Har rika och fattiga människor gift sig med varandra genom historien? Hur ser det ut idag?
    • Hur påverkades en kvinnas liv om hon var mor till ett ”oäkta” barn, d v s ett barn som var fött utanför äktenskapet?
    • När kunde samkönade par gifta sig för första gången?
      Material: Kurslitteratur, datorer

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Biologi, Religionskunskap

Männen i berättelsen gifter sig i kyrkan och lovar varandra inför Gud att älska varandra i nöd och lust tills döden skiljer dem åt. Ge eleverna i uppgift att diskutera följande frågor i smågrupper:

  • Kan kärleken hålla hur länge som helst?
  • Går det att lova att älska någon livet ut?
  • Är det skillnad på att vara kär och att älska någon?
  • Varför tror du att en del människor tycker att det känns viktigt att gifta sig och andra inte?
  • Hur tror du religiositet påverkar människans syn på kärlek och relationer?

Om filmen

Längd: 
4,5 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Joacim Benes

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Kärlek och relationer

I Kärlek och relationer diskuteras olika typer av relationer och hur normer och förväntningar påverkar synen på kärleksrelationer. Filmen presenterar olika relationsbildningar på ett likvärdigt sätt och vill bredda synen på kärlek och relationer och tar även upp vänskapsrelationer och kk-relationer.

När det i skolan talas om relationer är det viktigt att skapa ett inkluderande klimat där heteronormen utmanas och du som lärare bör därför påpeka att kärleken kan vara samkönad eller olikkönad, öppen eller monogam. 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Vem förväntas vara kär och fnittrig och kan alla par pussas i korridoren?

  • Vad är skillnaden mellan kärlek och vänskap?

  • Tycker du det är skillnad på kärlek på film och i böcker mot kärlek som du tänker dig?

Övningsuppgifter

  • Skriv upp ordet ”Kärlek” på tavlan och låt eleverna fritt associera till ordet. För att övningen inte ska riskera att bli normativ måste du som lärare aktivt ställa följdfrågor och i viss mån ifrågasätta om eleverna blir heteronormativa.
    Material: Whiteboardpenna

  • Låt eleverna diskutera olika sätt att göra slut på; sms, chatt, telefon eller öga mot öga. Låt sedan eleverna i par eller grupper göra en kort seriestripp över bra och mindre bra sätt att göra slut. Avsluta med att presentera seriestripparna och diskutera nedanstående frågor;

    • Kan en fortsätta att vara vänner? 
    • Måste en göra slut för att en slutar att ha sex eller för att en vill ha sex med någon annan? 
    • Kan en behöva göra slut på en vänskap? 
      Material: Penna, papper, färgpennor

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Svenska, Biologi

Ge eleverna i uppdrag att se en film som innehåller en kärleks- och/eller vänskapsrelation, exempelvis Brokeback Mountain, Boy´s dont´t cry eller Hipp Hipp Hora. Eleverna diskuterar sedan de olika relationerna i filmen i smågrupper. Övningen avslutas med att varje elev själv skriver hur hen tycker att filmen skulle ha slutat eller ett slut som personen själv tycker verkar rimligt med fokus på hur relationerna utvecklats under filmen.
Material: Projektor, dator, film

Om filmen

Längd: 
10 min
Produktion: 
Belleville Film
Speaker: 
Agnes Forstenberg och Edvin Bredefeldt
Medverkande: 
Olle Waller och Saga Alm Mårtensson

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Kärlek i plural

Kärlek i plural vidgar synen på kärleksrelationer och visar på olika relationsbildningar. Berättelsen problematiserar exklusivitet och tvåsamhet genom att resonera kring bland annat osäkerhet och svartsjuka. Filmen kan väcka tankar kring relationsnormer, kärlek och förväntningar på partners. 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Vilka fördelar finns det med att prata om känslor med sin partner?

  • Hur påverkas en relation av svartsjuka?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna undersöka vilka olika typer av kärleksrelationer människor kan bilda (tvåsamma, flersamma, monogama, öppna) och ge dem i uppgift att göra en relationsguide genom att rita, klippa och klistra ett kollage om olika typer av relationer och hur de kan funka. Be också eleverna att diskutera om kärleksrelationer och sexuella relationer alltid måste höra ihop.
    Material: Kurslitteratur, dator, papper, penna, färgat papper, färgpennor.

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Svenska, Biologi

Kärlek är ett ord som rymmer många föreställningar och tankar. Kärlek är också ett ämne som många väljer att skriva dikter om. Låt eleverna välja ut en dikt och diskutera den i smågrupper, som alternativ kan även grupperna spela in ett podcastprogram där de läser och tolkar dikter.
Material för Podcast: Dator, diktsamlingar, USB-mic, För PC gratisprogrammet Audacity som går att klippa i. För Mac finns Garageband där en också kan redigera.

Om filmen

Längd: 
4 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Tessan Nordemar

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Jag vill inte vara hemlig längre

Kortfilmsberättelsen Jag vill inte vara hemlig längre handlar om Ann-Christine, hennes transidentitet och längtan efter att få leva ut sitt sanna jag. Berättelsen kan väcka tankar kring snäva könsnormer och förväntningar baserade på kön. 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett den kortfilmsberättelsen?

  • Vad är viktigt för att en ska känna sig bekväm, som sitt riktiga jag?

  • Hur skulle du stötta en kompis som mår dåligt?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna se filmen Mitt liv i rosa (Ma vie en rose) och ge varje elev i uppgift att komma på en diskussionsfråga kring identitet, jämställdhet eller relationer att prata om i smågrupper efter filmen.
    Material: Filmen Mitt liv i rosa (Ma vie en rose)

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Samhällskunskap, Biologi

Ge eleverna i uppdrag att undersöka vad nedanstående ord betyder och gå sedan igenom dem gemensamt. Låt sedan eleverna läsa sammanfattningen av rapporten Hon, Hen, Han (2010) från Ungdomsstyrelsen. Sammanfattningen går att ladda ner gratis från ungdomsstyrelsens webbplats. Diskutera sedan texterna tillsammans och skriv en lista på saker som klassen och hela skolan kan förbättra för att skapa en miljö som alla kan trivas i.

  • Biologiskt kön
  • Juridisk kön
  • Könsidentitet/mentalt kön
  • Könskorrigering
  • Könsuttryck
  • Transperson
  • Cisperson
  • Transgender
  • Transperson
  • Transsexualism
  • Transexuell
  • Transvestit

Material: Dator, sammanfattningen av rapporten Hon, Hen, Han (2010), Whiteboardpenna

Om filmen

Längd: 
5 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Ann-Christine Roxberg

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Jag skäms inte över att ha HIV

I Jag skäms inte över att ha hiv berättar Åsa hur hon själv och omgivningen reagerade på hennes hiv-status och hur det är att leva som hiv-positiv i Sverige idag. Berättelsen kan väcka tankar kring stigma, fördomar och okunskap.   

 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Hur tror du att det påverkar en människa att leva med en hemlighet? Tror du det blir lättare eller svårare att berätta ju längre tiden går?

  • Tror du många tänker på risken att smittas av hiv vid oskyddade sexuella kontakter? Varför eller varför inte?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna göra ett ”sant eller falskt”-quiz kring HIV och hur viruset överförs. Bra sidor för eleverna att leta information på är 1177.se och umo.se. Det finns mycket fördomar och okunskapen är stor så var noga med att på slutet berätta vad som är sant och hur hiv smittar för de som gör quizen.För dig som lärare kan vi rekommendera läsning på Folkhälsomyndigheten för fortbildning kring hiv och aids.
    Material: Dator, penna, papper

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Samhällskunskap, Biologi

Låt eleverna lära sig mer om hiv i världen och hur smittspridningen skulle kunna minskas. Ge eleverna i uppdrag att söka svaren på följande frågor:

  • På vilka platser i världen är hiv vanligt?
  • Hur många lever med hiv i Sverige?
  • Kan alla människor få den livsviktiga bromsmedicinen? Vilka kan, eller kan inte få den?
  • Var i världen finns det tillgång till kondomer?
  • Är det en mänsklig rättighet att få kunskap om hur en skyddar sig mot hiv och andra sexuellt överförbara sjukdomar?

Låt eleverna presentera den fakta de hittat genom att spela in en kortfilm eller gör en podcast med hiv-tema. Alternativt kan eleverna göra en faktautställning kring HIV runt 1/12 då det är World Aids Day och berätta om hur HIV smittar, vad som händer med kroppen och hur personer med hiv bemöts i samhället och hur vi tillsammans kan göra det bättre.
Material för Podcast: Dator, USB-mic, För PC gratisprogrammet Audacity som går att klippa i. För Mac finns Garageband där en också kan redigera.
Material för film: Dator, kamera/mobiltelefon för inspelning, gratisprogrammet Movie Maker för PC och Imovie för mac. Gratis musik http://freemusicarchive.org/, http://www.freesound.org/
Material för utställning: Kurslittertur, dator, penna, färgat papper, färgpennor, kartor

Om filmen

Längd: 
6 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Åsa

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Jag ÄR inte min synskada

I filmen Jag ÄR inte min synskada berättar en kille på 26 år om att få självförtroende och hitta modet att våga träffa någon. Berättelsen tar upp föreställningar kring personer med funktionsnedsättning, men också om hur ens egna fördomar kan se ut och komma till uttryck. Filmen kan också väcka tankar kring betydelsen av bekräftelse och närhet. 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv."

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Vilka är dina bästa tips för att få bättre självförtroende och självkänsla?

  • På vilket sätt påverkar det oss när andra bekräftar genom komplimanger eller närhet? Är det viktigt? Vilka risker skulle det kunna finnas med att söka bekräftelse från andra?

Övningsuppgifter

  • Killen i filmen vågande inte under sina tonår att ta kontakt och flirta med någon på grund av dåligt självförtroende och blyghet men ville ha en relation. Dela in klassen i olika grupper och låt dem brainstorma kring platser och forum där en kan hitta partner eller nya vänner. Vad ska en säga och hur tar en första steget? Sammanfatta tipsen på tavlan.
    Material: Whiteboardpenna

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Svenska, Samhällskunskap, Biologi

Ge eleverna i uppdrag att skriva en artikel på temat ”ungdomar, sexualitet och mångfald”. Vilka olika normer och samhällsstrukturer är det som formar ungdomars syn på sex? Är det nyheter, skolan och läroböcker som formar vår syn på omvärlden? Eller är det Hollywoodfilmer, skönhetsideal, porren och modeindustrin som påverkar tonåringar mest? Låt ungdomarna först diskutera i mindre grupper och hitta sin vinkel.

Om filmen

Längd: 
4 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Andy
Medverkande: 
Johan Kangas och Jenny Jernström

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Hur jag ser på porr

I Hur jag ser på porr delar Julia 19 år öppet och ärligt sin syn på porr och hur tjejer respektive killar i hennes närhet förhåller sig till porr. Julia tror att ungdomar påverkas av porr genom att den ger falska förväntningar på njutning och sex. Filmen kan också väcka tankar kring porr som industri och om porr på Internet.    

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett den kortfilmsberättelsen?

  • Julia snackar aldrig om porr med sina tjejkompisar. Upplever du att det är tabu för tjejer att snacka om porr?

  • Julia är ganska negativ till porr, men tror du att sexualiteten kan påverkas positivt av porr? Varför eller varför inte?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna göra en podcast/film/skriftlig uppgift kring porr. Möjliga teman att diskutera:

    • Bra och dåligt med porr
    • Vad är feministisk porr?
    • Porr och Internet
    • Ofrivilligt uthängd på nätet – vad kan en göra?
      Material för Podcast: Dator, USB-mic, För PC gratisprogrammet Audacity som går att klippa i. För Mac finns Garageband där en också kan redigera.
      Material för film: Dator, kamera/mobiltelefon för inspelning, gratisprogrammet Movie Maker för PC och Imovie för mac. Gratis musik http://freemusicarchive.org/, http://www.freesound.org/

Om filmen

Längd: 
5 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Julia
Medverkande: 
Savio Blomdal

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Från flicka till bög

I Från flicka till bög beskriver killen i filmen resan genom sin pågående könskorrigering. Killen berättar om människors inskränkthet och om hatbrott genom mordhot, men han berättar också om familjens och de nya vännernas stöd. Berättelsen beskriver vikten av att kunna vara sig själv fullt ut och längtan efter att få smälta in. Berättelsen kan också väcka tankar kring bi-, homo- och transfobi samt snäva könsnormer i samhället.  

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Hur kan du och jag arbeta för en skola och ett samhälle där ingen blir utsatt för hatbrott?

  • Hur stor del av identitet och självbild påverkas av kön?

Övningsuppgifter

  • Transperson är ett paraplybegrepp som omfattar personer som genom sina könsuttryck och/eller könsidentiteter avviker från könsnormen. Ge eleverna i uppgift att undersöka vad följande ord betyder, sök svaren på transformering.se, rfsl.se eller umo.se.

    • Könskorrigering
    • Transfobi
    • Cispersoner
    • Transgender
    • Transvestit
    • Intersexuell
    • Dragking
    • Dragqueen
    • Transsexuell
    • Transperson
    • Biologiskt kön
    • Juridisk kön
    • Könsidentitet/mentalt kön
    • Könsuttryck
      Material: Dator

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Samhällskunskap, Biologi

Låt eleverna se filmen Boy's don't cry. Ge varje elev i uppgift att komma på en diskussionsfråga att prata om i smågrupper efter filmen. Ge sedan smågrupperna i uppdrag att fundera kring hur hatbrott och kränkningar kan minska med start på den egna skolan. 
Material: dator, projektor, filmen Boy's don't cry

Om filmen

Längd: 
5 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Alex
Medverkande: 
Helena Engberg

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Får man bli kär i vem fan som helst?

I Får man bli kär i vem fan som helst? berättar Anna om tonårsförälskelse, ovilja att definiera sin sexuella läggning och heteronormativitet bland kompisar. Berättelsen kan väcka tankar kring bland annat kategoriseringen av kön, kärlek och sexualitet. 

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Varför tror du vi delar in människor i olika sexuella läggningar?

  • Hur ska en ta kontakt med någon en är intresserad av, vilka är dina bästa flirttips?

Övningsuppgifter

  • Att ”komma ut”, alltså berätta ens sexuella läggning behöver oftast inte personer som är heterosexuella göra. Låt eleverna göra ett tankeexperiment, att komma ut som hetero. Ställ följande frågor till eleverna:

    • Hur skulle folk reagera om du kom ut som heterosexuell? 
    • Skulle du behöva vara rädd att vissa personer hade åsikter om din sexualitet?
    • Skulle du behöva vara rädd att kompisar inte länge skulle vilja umgås?
    • Skulle du kunna hålla din käraste i handen på stan utan att vara rädd för att människor skulle kolla snett eller skrika fula ord till er?
    • Skulle du behöva vara rädd för att någon skulle vilja hota/skada dig på grund av din läggning?

    Avsluta övningen med att diskutera följande diskussionsfrågor i smågrupper och sammanfatta tillsammans i helklass.

    • Vilka fördelar har heterosexuella och hur kan du göra världen mer jämlik, där vi får samma möjlighet att vara oss själva?
    • Vilka konsekvenser får det att vi ofta antar att personer som säger att de gillar någon av motsatt kön eller är eller varit ihop med någon av motsatt kön är heterosexuella?
      Material: Penna, papper, Whiteboardpenna

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Svenska, Samhällskunskap, Biologi

Låt eleverna välja en bok som handlar om kärlek och relationer, förslagsvis Sara Kadefors Sandor Slash Ida, Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg eller Emma Hambergs Linas kvällsbok. Diskutera sedan i samtal eller i skrift kring hur bokens huvudpersoners sexuella läggning, könsuttryck, kön, funktionsförmåga och socioekonomiska bakgrund påverkar deras självbild och levnadsvillkor. Är huvudpersonernas kärlek/sexualitet innanför eller utanför samhällsnormerna och vilken betydelse har det? Hade historien varit annorlunda om huvudpersonen hade haft ett annat kön, könsuttryck eller sexuell läggning?
Material: Bok, papper, penna

Om filmen

Längd: 
3,5 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Anna Vinsell
Medverkande: 
Madelene Larsson och Kevin Magnusson Björk

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Att säga ja och nej

I filmen Att säga ja och att säga nej belyser rätten att definiera sina egna gränser för att både kunna säga ja och nej till sex. Filmens fokus är kommunikation, att våga berätta vad en vill, att våga ta initiativ, men också att kunna ta emot ett nej på ett respektfullt sätt. ”Tema- Att säga ja och att säga nej” vill uppmuntra till att både tänka kring ömsesidighet och att ärligt kommunicera om sex.

Som lärare är det viktigt att komma ihåg att tjejers och killars lust är lika olika som lika och att det i hög grad är normer kring killars och tjejers sexuella handlingsutrymme som påverkar hur detta uttrycks. Medelåldern för den sexuella debuten är 16 år men åldern varierar kraftigt, tjejer debuterar generellt något tidigare än killar. Majoriteten är nyktra och beskriver sin sexdebut (med en partner) som en positiv upplevelse. Som fortbildning rekommenderar vi dig att läsa UngKAB och ta del av ungdomars attityder och sexuella hälsa. Undersökningen hittar du här.

Kursplan

Centralt innehåll, Kropp och hälsa
"Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv." 

Diskussionsfrågor

  • Kan det vara lättare eller svårare att säga ja eller nej till en person beroende på om en är kär eller inte?

  • Trots att det inte finns könsbaserade skillnader i intresse för sex, så förväntas killar vara mer intresserade av sex än tjejer. Kan det då vara svårare att som kille säga nej till sex?

  • Om en vill kyssa eller ha sex med någon annan person, hur ska en då göra för att visa det?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna diskutera i smågrupper kring olika typer av ja- och nej-situationer.

    • I vilka situationer kan det kännas svårt att ta första steget till kyssar eller sex? 
    • På vilket sätt skulle en kunna skapa en situation där det känns lättare för den andra att säga både ja och nej oavsett "när"? 
    • Hur kan en hitta mod att stå upp för sig själv i alla lägen, säga ja och nej till det en själv vill?
  • Låt eleverna se filmen Linas kvällsbok och dela in dem i diskussionsgrupper. Be varje grupp att komma på minst två diskussionsfrågor att diskutera i hel klass.
    Material: Projektor, dator, filmen Linas kvällsbok

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Samhällskunskap, Biologi, Religionskunskap

Dela in eleverna i grupper och be dem skriva manus och spela in en podcast eller kortfilm på temat att säga ja och nej till sex. Uppmuntra eleverna till att tänka efter varför människor vill ha sex eller avstå ifrån det. Lyssna tillsammans och diskutera de olika gruppernas infallsvinklar. 
Material för Podcast: Dator, USB-mic, För PC gratisprogrammet Audacity som går att klippa i. För Mac finns Garageband där en också kan redigera.
Material för film: Dator, kamera/mobiltelefon för inspelning, gratisprogrammet Movie Maker för PC och Imovie för mac. Gratis musik http://freemusicarchive.org/, http://www.freesound.org/

Om filmen

Längd: 
11 min
Produktion: 
Belleville Film
Speaker: 
Agnes Forstenberg och Edvin Bredefeldt
Medverkande: 
Olle Waller och Saga Alm Mårtensson