Naturkunskap 1a1

för Gymnasiet

Naturkunskap 1a1 ger utrymme till att undervisa om säkrare sex, förebygga könssjukdomar, oönskade graviditeter, lust och relationer. Detta samtidigt som ämnet också ska behandla kritisk granskning av budskap och normer i medier utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv. 

Till Naturkunskap 1a1 finns sex faktafilmer på tio minuter med expertintervjuer samt tretton dokumentära berättelser på tre till fem minuter där olika människor med personlig ton talar om ett ämne kring sexualitet och identitet. Till varje film följer tre diskussionsfrågor och en till tre övningsuppgifter där eleverna får möjlighet att lära sig mer, undersöka och analysera. Samtliga filmer, diskussionsfrågor och övningar följer kursplanens mål. 

Sugen på att lära dig mer om normkritik? Kolla in normkritisk skola eller boka utbildning för fördjupande diskussioner.

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Vad är sex?

Vad är sex? problematiserar bilden av sex som endast vaginalt penetrerande samlag och vidgar perspektiven. Berättelsen tar också upp oro över samlagsdebuten, förväntningar och stereotypa bilder av sex. Filmen kan väcka tankar kring heteronormativitet, porr och problematiserar begreppet oskuld.

Ämnesplan

Centralt innehåll
"Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Tjejen i filmen menar att många ungdomar har en stereotyp bild av hur sex ska vara, håller ni med eller tycker ni annorlunda?

  • Tjejen i filmen tror att porr påverkar hur en del ungdomar ser på sex, tror du det? Varför det?

Övningsuppgifter

  • Ge eleverna i uppdrag att lära sig mer om orgasm och sexuell njutning. Dela in eleverna i par eller grupper och låt dem jobba med frågeställningarna nedan om orgasm och sexuell njutning. Information finns exempelvis på umo.se.

    • Varför får människor orgasm?
    • Vad händer i kroppen innan, under och efter en orgasm?
    • Vilka ställen på kroppen är extra känsliga för beröring och varför?
    • Vilka typer av orgasm finns det?
    • Vilka hjälpmedel finns för att onanera eller uppnå njutning?
    • Kan alla få orgasm?
    • Är utlösning samma sak som orgasm?
      Material: Kurslitteratur, dator

Om filmen

Längd: 
4 min
Produktion: 
Grrl Tech Förening
Speaker: 
Ellen

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Tusen tankar om min abort

Tusen tankar om min abort är en berättelse om en oönskad graviditet som avslutas genom en abort. Tjejen i filmen berättar öppet kring sina känslor och hennes upplevelse av mötet med vården. Berättelsen väcker tankar kring vikten av stöd, samtal och rätt bemötande.

Ämnesplan

Centralt innehåll
"Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett den kortfilmsberättelsen?

  • Hur tror du att omgivningen, så som vården, vänner, familj och partner, påverkar någon som ska ta beslut om att göra abort?

  • På vilket sätt tycker du att det pratas om abort, positivt eller negativt?

Övningsuppgifter

  • Låt varje elev undersöka hur SRHR (sexuell och reproduktiv hälsa och rättighet) och mödradödlighet ser ut i världen. Ge eleverna i uppdrag att göra ett kollage och skriva ut en karta. Klipp, klistra och skriv ihop ett informationskollage. Ta frågorna nedan till hjälp om det behövs, annars kan eleverna komma på egna.

    • Vad är SRHR?
    • Var i världen är det möjligt att göra legala aborter?
    • Är det en mänsklig rättighet att få information om sex, preventivmedel och könssjukdomar?
    • Hur många kvinnor dör varje dag på grund av graviditet och osäkra aborter?
    • Vilka blir konsekvenserna av att människor inte får information eller har tillgång till preventivmedel?
      Material: Kurslitteratur, dator och skrivare, pennor, papper, färgpennor, färgat papper

Om filmen

Längd: 
4 min
Produktion: 
Grrl Tech Förening
Speaker: 
Emma Carlsson

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Tro, hopp och sex

Tro, hopp och sex handlar om Jonas, 29 år, som inte kan ha sex med sin fru trots att lusten finns och om hur det är att få hjälp med sina sexuella problem. Filmen tar också upp frågor kring avhållsamhet och varför en del väljer att vänta med sex till äktenskapet. Historien kan väcka tankar kring kommunikation samt hur tro och religion kan forma människors identitet och sexuella utlevnad.  

Ämnesplan

Centralt innehåll
"Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Tror du det är lätt eller svårt att tala om sexuella problem öppet med kompisar? Varför?

  • På vilka sätt kan en prata om sex med en partner? Vad tror du kan vara svårt att ta upp och vad kan vara lätt?

Övningsuppgifter

  • Ge eleverna i uppgift att undersöka nedanstående ord och hur det påverkar förmågan till att ha sex och att kunna njuta av sin sexualitet samt hur problemet/tillståndet kan lösas. Låt eleverna själva söka information på umo.se eller i kurslitteraturen och gå sedan igenom tillsammans på tavlan.

    • Trång förhud
    • Alkohol & droger 
    • Vaginism 
    • Vestibulit 
    • Läkemedel 
    • Erektionsproblem 
    • Stress 
    • Anabola steroider 
    • Depression 
    • Underlivssvamp
      Material: Dator alt. kurslitteratur

Om filmen

Längd: 
5 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Jonas
Medverkande: 
Axel Tegnered och Emelia Hansson

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Tema porr

”Tema – Porr” är till för att ge ungdomar verktyg att samtala och analysera porrens positiva och negativa sidor på ett nyanserat sätt. Pornografiska bilder, filmer och texter finns bara ett par musklick bort och därmed är porren mycket lättillgänglig. Denna film med tillhörande uppgifter utgår dock inte ifrån att alla elever har sett porr.

Kom ihåg att påminna eleverna om att inte bli privata och inte samtala om huruvida de själva konsumerar porr eller inte. Det viktiga är att diskutera fenomenet porr och inte enskilda personers sexuella preferenser eller erfarenheter. Det är också viktigt att komma ihåg att porr inte är något homogent och likriktat. Porr och pornografi är ett samlingsbegrepp som omfattar bilder, filmer, serier och litteratur i en mångfald av olika genrer som endast har gemensamt att materialet är till för att skapa sexuell upphetsning. Så tänk på att det eleverna menar med porr kan skilja sig väldigt mycket åt. 

Ämnesplan

Centralt innehåll, Naturkunskap 1a1, 1b
"Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Vad kan vara positivt och vad kan vara negativt med porr?

  • Tror du att ungdomar påverkas av att titta på porr? I så fall, på vilket sätt?

  • Tror ni att tjejer och killars porrtittande bemöts på samma sätt?

Övningsuppgifter

  • När det pratas om porr, talas det ofta om skeva kroppsideal och att sexet i en del filmer pågår betydligt längre än vad som är möjligt i verkligheten. Ge eleverna i uppdrag att med hjälp av umo.se, rfsu.se och 1177.se ta redan på följande frågor:

    • Hur stor är generellt mannens utlösning?
    • Finns det något medeltal på kukstorlek?
    • Är det vanligt att de inre blygdläpparna hänger ner utanför de yttre?
    • Är det vanligt att den ena blygdläppen är betydligt större än den andra?
    • Är det vanligt att kvinnors bröst är olika stora?
    • Generellt sätt, vilket är det bästa stället att stimulera om en kvinna ska få orgasm?
    • Var på kroppen har kvinnor och män hår?
    • Vad betyder mainstreamporr och feministisk porr? Vad är skillnaden? 
      Material: Dator
  • Dela in eleverna i mindre grupper och ge dem i uppgift att skapa en berättelse på tema porr och illustrera med fem bilder som för berättelsen framåt. Exempelvis; Johanna 17 år märker att hennes flickvän kollar på porr när hon är ensam. Johanna känner sig glad att hennes flickvän har hittat något hon gillar. Gruppen berättar sedan historien inför klassen och diskuterar sedan med de andra eleverna om de tror att berättelsen skulle kunna sluta på något annat vis och varför.
    Material: papper, pennor, färgpennor

Om filmen

Längd: 
10 min
Produktion: 
Belleville Film
Speaker: 
Agnes Forstenberg och Edvin Bredefeldt
Medverkande: 
Olle Waller, Saga Alm Mårtensson och Elli Mokus

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Sex och lust

Filmen Sex och lust fokuserar på att belysa hur lust och kåthet finns med människan genom hela livet och inte är beroende av personens kön, ålder, könsuttryck eller funktionsförmåga. Temat ger en bredare bild av sex än endast penetrerande vaginalsamlag och lyfter upp olika sexuella praktiker på ett likvärdigt vis.

Det är viktigt att du som lärare inte fokuserar på det negativa med sex och vilka risker som finns, utan talar om sex och sexualitet som något positivt och något som eleverna kan bejaka på olika sätt om de känner för det. En positiv syn på sexualitet som förknippas med njutning, ömsesidighet och lust öppnar upp för att prata om sex på ett tryggt och respektfullt sätt. 

Ämnesplan

Centralt innehåll, Naturkunskap 1a1, 1b
"Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Kan alla oberoende av kön, könsuttryck, sexuell läggning och funktionsförmåga tala öppet om sex, onani och kåthet?

  • Varför får tjejer ibland horrykten om de flörtar, strular eller har sex medan killar blir kungar eller players om de gör samma sak?

  • Kan det vara svårt att prata om att en gillar porr eller kan det vara tabu att berätta att en är nyfiken på att stimulera och smeka analen? Kan det skilja sig åt om det gäller tjejer eller killar?

Övningsuppgifter

  • De flesta människor har förmågan att bli kåta och det spelar ingen roll vilken ålder, kön, könsidentitet, funktionsförmåga eller sexuell läggning personen har. Trots detta talas det sällan om personer med funktionsnedsättningars sexliv och lust. Ge eleverna i uppdrag att surfa in på umo.se och rfsu.se för att läsa om sex, lust och funktionsnedsättningar och hur synliga och osynliga funktionsnedsättningar kan påverka sexliv och hur en på olika sätt och med olika hjälpmedel kan underlätta.
    Material: Dator

  • Låt eleverna undersöka varför sex och onani kan vara skönt. Låt varje elev rita upp köns- och helkroppsbilder, markera sedan vilka sköna pirriga ställen det finns på kroppen och vad som händer då dessa stimuleras. Bra information och bilder finns på umo.se.
    Material: Dator, stora papper, färgpennor

Om filmen

Längd: 
10 min
Produktion: 
Belleville Film
Speaker: 
Agnes Forstenberg och Martin Skogehall
Medverkande: 
Olle Waller och Saga Alm Mårtensson

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Säkrare sex

Filmen "Säkrare sex" visar hur olika sexuella handlingar har högre eller lägre risk för överföring av smitta. Filmen belyser normer och attityder som gör det svårare att prata om säkrare sexpraktiker och att ta ansvar för att skydda sig vid sexuella kontakter. Filmen syftar till att öka både kunskap och självkänsla för att bejaka sexualiteten på ett ansvarsfullt sätt.

En meningsfull undervisning kring säkrare sex, preventivmedel och sexuell hälsa måste vila på två jämlika byggstenar. Dels behöver vi faktakunskap om hur risker kan undvikas, men lika viktigt är det att på ett avslappnat sätt kunna prata om tankar, attityder och beteenden kring säkrare sex. 

Ämnesplan

Centralt innehåll
Naturkunskap 1a1, 1b
"Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa."

Naturkunskap 1b
"Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet." 

Diskussionsfrågor

  • Vems ansvar är det att sexet blir säkrare?

  • Nästan alla vet att kondom är ett bra sätt att skydda sig mot sexuellt överförbara sjukdomar och graviditeter på, men ändå är det de som inte använder kondom. Vad beror det på tror du? Hur får vi fler att använda kondom?

  • Vilka för- och nackdelar finns det med kondom?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna i smågrupper diskutera säkrare sex.

    • Vad finns det för olika känslor kring att fråga en sexpartner om skydd?
    • Finns det några knep en kan ta till för att öka chansen till säkrare sex?
    • Var ska en förvara kondomer?
    • Hur gör en när en ska föreslå säkrare sex?
    • Ska en i förväg tänka ut sätt en kan föreslå säkert sex?
    • I vilka situationer är det lätt att ha säkrare sex? 
  • I alla länder är det inte lika självklart med tillgång till information och preventivmedel. Abort är inte heller tillåtet i alla delar av världen. Låt eleverna undersöka vad förkortningen SRHR (sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter) står för och hur mödradödligheten ser ut i olika delar av världen. Låt eleverna skapa en kortfilm, podcast eller skriv en text kring SRHR ur ett mänskliga rättighets- eller jämställdhetsperspektiv. Exempel på ämnen skulle kunna vara vikten av sexualundervisning, rätten att gifta sig och bilda familj med vem en vill och om en vill, eller hur mödradödligheten i världen skulle kunna minskas.
    Material för Podcast: Dator, USB-mic, För PC gratisprogrammet Audacity som går att klippa i. För Mac finns Garageband där en också kan redigera.
    Material för film: Dator, kamera/mobiltelefon för inspelning, gratisprogrammet Movie Maker för PC och Imovie för mac. Gratis musik http://freemusicarchive.org/, http://www.freesound.org/ 
    Material för text: Dator alt. kurslitteratur

  • UngKab är en studie som kartlägger ungdomars attityder och kunskap om sex och går att ladda ner gratis på ungkab.se. Dela upp klassen i grupper och låt dem redovisa olika delar för varandra. Låt sedan gruppen leda ett samtal kring ämnet i klassen med valfri vinkel. Avsluta med att diskutera varje fråga, varför ser det ut så? Om vi vill förändra, hur skulle vi i så fall gå tillväga?
    Material för text: Dator, alt. Utskriven rapport.

Om filmen

Längd: 
10 min
Produktion: 
Belleville Film
Speaker: 
Agnes Forstenberg och Edvin Bredefeldt
Medverkande: 
Olle Waller och Saga Alm Mårtensson

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

På internet vet ingen

På internet vet ingen berättar Malin öppet om sina upplevelser och erfarenheter av sex online och skrivande rollspel. Malin beskriver rollspelet som en chans till sexuell tillfredställelse men också som ett sätt att experimentera med olika identiteter och sidor hos sig själv. Berättelsen kan också väcka tankar kring för- och nackdelar med internet, identitetsskapande och lust.  

Ämnesplan

Centralt innehåll
"Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resurs-fördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Varför tror du att tjejen i berättelsen tyckte att det var både spännande och skämmigt första gången hon sexchattade?

  • Skrivande rollspel är ett sätt att ha sex på nätet på. På vilket sätt tycker du sex på nätet i allmänhet beskrivs i medier? På ett positivt och lustfyllt sätt eller ett riskbetonat sätt?

Övningsuppgifter

  • Att ha sex på internet är säkrare sex då en inte riskerar att få några könssjukdomar eller bli oönskad gravid. Ge eleverna i uppdrag att i par eller mindre grupper diskutera vilka risker det ändå kan finnas med att ha sex på internet och hur en skyddar sig mot dem? Diskussionerna sammanfattas på tavlan genom att gå igenom de risker grupperna identifierat och vilka strategier som kan minimera eller eliminera risken.
    Material: Whiteboardpenna

Om filmen

Längd: 
4 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Malin Klein
Medverkande: 
Saivo Blomdal och Henrik Perälä

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Oskuld är ingen skuld

I Oskuld är ingen skuld problematiseras begreppet oskuld och de värderingar och föreställningar som ordet bär på. Filmen visar också tydligt på vilket utanförskap som heteronormen skapar och hur det påverkar unga människor. Berättelsen kan väcka tankar kring alkoholkonsumtion, sexualitet, identitets- samt integritetsfrågor.

Ämnesplan

Centralt innehåll
"Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • I filmen frågar ungdomarna varandra om sex, tycker du att det är okej? Varför eller varför inte?

  • Varför tror du att oskuldsmyter, exempelvis att kvinnor skulle ha en hinna över slidöppningen, den så kallade mödomshinnan har funnits så länge?

Övningsuppgifter

  • Ge eleverna i uppgift att undersöka hur alkohol och droger påverkar människors lust, lyhördhet och förmågan att kommunicera och läsa kroppsspråk. Låt eleverna rita upp en kropp på ett papper och illustrera hur kroppen påverkas.
    Material: Kurslitteratur, dator, papper, penna, färgpennor, färgat papper

Om filmen

Längd: 
4 min
Produktion: 
Grrl Tech Förening
Speaker: 
Ellen

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Mot min vilja

Mot min vilja är en berättelse om förväntningar kring sex, lust och olust. Filmen problematiserar det machoideal som får killar att känna press på att ständigt vilja ha sex, samt belyser känslan av svårighet att säga nej. Berättelsen kan också väcka tankar kring alkohol, könsroller och vikten av lyhördhet. 

Ämnesplan

"Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Hur kunde han ha gjort istället i den situationen?

  • Hade du uppfattat historien annorlunda om huvudpersonen varit en tjej och hon träffat en kille på krogen? Varför eller varför inte?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna skapa en kort seriestripp på temat ”ja- och nej till sex situationer”. Diskutera de olika situationerna och hur en kan finna mod att säga hur en själv vill göra. Kopiera gärna ihop deras seriestripp till ett litet häfte eller till pdf.
    Material: Papper, penna, färgpenna

Om filmen

Längd: 
4 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Oskar Pierrou
Medverkande: 
Johan Kangas och Jenny Jernström

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Min kropp och jag

I filmen Min kropp och jag belyser vi kroppen i relation till skönhetsideal, normen om funktionsfullkomlighet och föreställningar om manligt och kvinnligt. Temat behandlar även könsroller och ideal inom idrotten och dilemman som uppstår när normen utmanas eller bryts.

Funktionsnedsättningar, synliga och osynliga, glöms ofta bort i undervisningen och osynliggörs i populärkultur såväl som i läromedel. Som lärare är det viktigt att se hela människan, ingen person är sin funktionsnedsättning utan personen har en funktionsnedsättning. Inte heller är funktionsnedsättningen något en ska behöva definiera sig själv genom. 

Ämnesplan

Centralt innehåll, Naturkunskap 1a1
"Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Tror du livet blir annorlunda beroende på om en är född i en biologisk tjej- eller killkropp? Varför eller varför inte?

  • Många föräldrar klär sina barn i färger som associeras med antingen en pojke eller flicka. Varför är det viktigt att visa ett barns könstillhörighet? För vem är det viktigt, barnet eller föräldern?

  • Studier visar på att pojkar och flickor, män och kvinnor bemöts och behandlas på olika sätt, hur upplever du att det påverkar dig?

Övningsuppgifter

  • Ge eleverna i uppgift att undersöka vad DSD (Disorder of Sexual Development) är och hur många barn som årligen föds med detta. Be också eleverna att fundera över varför det bara går att vara kvinna eller man i juridiska handlingar, så som pass och personnummer när inte alla barn föds som pojke eller flicka.
    Material: Dator

  • Låt eleverna utforska hur manlighet och kvinnlighet konstrueras genom kroppsspråk och hur de tror att det påverkar självbilden. Låt eleverna testa att gå på ett stereotypt ”manligt” eller ”kvinnligt” sätt, ge eleverna i uppdrag att sitta bredbent eller ihop med benen.

    • Hur känns det ena och det andra? 
    • Vems kropps får ta plats i rummet? 
    • Vilka andra typer av könsmarkörer kan eleverna komma på i kroppsspråket och hur yttrar sig dessa?

Om filmen

Längd: 
10,5 min
Produktion: 
Belleville Film
Speaker: 
Agnes Forstenberg och Edvin Bredefeldt
Medverkande: 
Anja Hirdman, Håkan Larsson och Olle Waller

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Konsten att vara KK

I filmen Konsten att vara KK berättar Niklas 25 år om hur en kan skapa alternativa sexuella relationer där alla inblandades känslor tas på allvar. Filmen är en öppenhjärtig och ärlig redogörelse över positiva och negativa följder av en kk-relation. Berättelsen kan väcka tankar kring monogami, tvåsamhetsnorm, svartsjuka och lust. 

Ämnesplan

Centralt innehåll
"Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Tycker du att det är en bra idé att i början av varje relation skapa regler för hur en vill ha relationen? I så fall gäller detta bara för intima relationer/partners eller är det bra att göra det med vänner och familj också?

  • Vad tror du är det bästa sättet att hantera sin egen och andras svartsjuka på?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna undersöka och diskutera vilka argument som har används för att upprätthålla monogaminormen i förhållanden och hur naturvetenskapen använder djurvärlden för att motivera monogami som naturligt och allmängiltigt. Avsluta övningen med att göra en mindmap på tavlan och diskutera kring den. Om du som lärare är intresserad av att lära dig mer rekommenderar vi RFSU:s kostnadsfria skrift “Den onaturliga naturen” som går att ladda ner på rfsu.se.
    Material: Dator, Kurslitteratur

Om filmen

Längd: 
4,5 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Niklas Leveau
Medverkande: 
Aron Stockman Burg och Lina Andreasson

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Kärlek och relationer

I Kärlek och relationer diskuteras olika typer av relationer och hur normer och förväntningar påverkar synen på kärleksrelationer. Filmen presenterar olika relationsbildningar på ett likvärdigt sätt och vill bredda synen på kärlek och relationer och tar även upp vänskapsrelationer och kk-relationer.

När det i skolan talas om relationer är det viktigt att skapa ett inkluderande klimat där heteronormen utmanas och du som lärare bör därför påpeka att kärleken kan vara samkönad eller olikkönad, öppen eller monogam. 

Ämnesplan

Centralt innehåll
"Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Hur mycket och på vilket sätt tror du vi påverkas av mediernas bild av kärlek?

  • Upplever du att det finns förväntningar på att människor ska vilja leva på speciella sätt, bilda par, bo och skaffa familj på? I så fall, hur påverkar det individens fria vilja?

  • Vad är ditt bästa tips på att få en jämställd och rättvis kompis- eller kärleksrelation?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna diskutera olika sätt att göra slut på, sms, chatt, telefon eller öga mot öga. Låt sedan eleverna i par eller grupper göra en kort seriestripp över bra och mindre bra sätt att göra slut. Avsluta med att presentera seriestripparna och diskutera nedanstående frågor;

    • Kan en fortsätta att vara vänner?
    • Måste en göra slut för att en slutar att ha sex eller för att en vill ha sex med någon annan?
    • Kan en behöva göra slut på en vänskap? 
      Material: penna, färgpennor, papper
  • Skriv upp ordet ”Kärlek” på tavlan och låt eleverna fritt associera till ordet. Skriv sedan ”Vänskap” och låt eleverna fritt associera till ordet. Samtala sedan kring vad som är likt och olikt kring de olika orden. Diskutera sedan i helklass eller mindre grupper vilka normer som finns när det kommer till kärlek och vilka normer som är knutna till vänskap. Har dessa förändrats och i så fall hur?
    Material: Whiteboardpenna

Om filmen

Längd: 
10 min
Produktion: 
Belleville Film
Speaker: 
Agnes Forstenberg och Edvin Bredefeldt
Medverkande: 
Olle Waller och Saga Alm Mårtensson

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Kärlek i plural

Kärlek i plural vidgar synen på kärleksrelationer och visar på olika relationsbildningar. Berättelsen problematiserar exklusivitet och tvåsamhet genom att resonera kring bland annat osäkerhet och svartsjuka. Filmen kan väcka tankar kring relationsnormer, kärlek och förväntningar på partners. 

Ämnesplan

Centralt innehåll
"Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Vilka värderingar/principer tror du är bra i kärleksrelationer?

  • Hur påverkar närvaro av svartsjuka en relation?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna diskutera kring vilka relationsnormer det finns i vårt samhälle och vilka konsekvenser starka föreställningar om kärleksrelation medför. Gör en mindmap på tavlan och prata sedan runt den. Diskutera också gärna vänskap och kärlek, skillnader och likheter mellan dem samt kärleksideologi (föreställningen om att kärlek och sex alltid bör hänga ihop).
    Material: Whiteboardpenna

Om filmen

Längd: 
4 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Tessan Nordemar

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Jag skäms inte över att ha HIV

I Jag skäms inte över att ha hiv berättar Åsa hur hon själv och omgivningen reagerade på hennes hiv-status och hur det är att leva som hiv-positiv i Sverige idag. Berättelsen kan väcka tankar kring stigma, fördomar och okunskap.   

 

Ämnesplan

Centralt innehåll
"Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Hiv har funnits i Sverige över 30 år och ännu är okunskapen och fördomarna många kring hiv och aids, varför har vi inte lärt oss mer?

  • Tror du många tänker på risken att smittas av HIV vid oskyddade sexuella kontakter? Varför eller varför inte?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna göra ett ”sant eller falskt”- quiz kring HIV och hur viruset överförs. Bra sidor för eleverna att leta information på är 1177.se och umo.se. Det finns mycket fördomar och okunskapen är stor så var noga med att på slutet berätta vad som är sant och hur hiv smittar för de som gör quizen.För dig som lärare kan vi rekommendera att läsa på Folkhälsomyndighetens hemsida för fortbildning.
    Material: Dator, papper, penna

Om filmen

Längd: 
6 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Åsa

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Jag ÄR inte min synskada

I filmen Jag ÄR inte min synskada berättar en kille på 26 år om att få självförtroende och hitta modet att våga träffa någon. Berättelsen tar upp föreställningar kring personer med funktionsnedsättning, men också om hur ens egna fördomar kan se ut och komma till uttryck. Filmen kan också väcka tankar kring betydelsen av bekräftelse och närhet. 

Ämnesplan

Centralt innehåll
"Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett den kortfilmsberättelsen?

  • På vilket sätt påverkar det oss när andra bekräftar oss genom komplimanger eller kyssar? Är det viktigt?

  • Vilka risker skulle det kunna finnas med att söka bekräftelse från andra?

Övningsuppgifter

  • Det finns föreställningar om att personer med funktionsnedsättningar inte skulle ha samma behov att uttrycka sin sexualitet som en normat. Detta är naturligtvis inte sant. Behov av närhet och känslan lust påverkas inte av kroppens funktion. Ge eleverna i uppdrag att hitta fakta kring föreställningar och myter om sex och lust och därefter sätta ihop ett quiz. Bra information finns på umo.se, rfsl.se, rfsu.se eller så kan eleven söka i sin kurslitteratur. Eleverna kan jobba i grupper, par eller enskilt. Förslag på områden med myter:

    • Mäns och kvinnors sexlust
    • Funktionsnedsättningar och sex
    • Slidkransen (Mödomshinnan)
    • Onani
      Material:Dator, kurslitteratur, penna, papper

Om filmen

Längd: 
4 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Andy
Medverkande: 
Johan Kangas och Jenny Jernström

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Hur jag ser på porr

I Hur jag ser på porr delar Julia 19 år öppet och ärligt sin syn på porr och hur tjejer respektive killar i hennes närhet förhåller sig till porr. Julia tror att ungdomar påverkas av porr genom att den ger falska förväntningar på njutning och sex. Filmen kan också väcka tankar kring porr som industri och om porr på Internet.    

Ämnesplan

"Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Tjejen i filmen menar att det är tabu att snacka porr om en är tjej medan killar lättare kan prata om det utan att skämmas. Håller du med eller tycker du annorlunda?

  • Hur kan lusten påverkas av porr? Vad kan vara positivt och vad kan vara negativt?

Övningsuppgifter

  • Ge eleverna i uppgift att göra en podcast eller ett samtal om porr med något av följande tema:

    • Vad är och kan porr vara? (film, böcker, serier, bilder, professionell, hemmagjord etc)
    • Vad är feministisk porr?
    • Porrdebatten i medierna
    • Bra och dåligt med porr
    • Internet och porr
    • Porrens historia
    • Varför finns porr? Och för vem?
      Material för Podcast: Dator, USB-mic, För PC gratisprogrammet Audacity som går att klippa i. För Mac finns Garageband där en också kan redigera. Material för film: Dator, kamera/mobiltelefon för inspelning, gratisprogrammet Movie Maker för PC och Imovie för mac. Gratis musik http://freemusicarchive.org/, http://www.freesound.org/

Om filmen

Längd: 
5 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Julia
Medverkande: 
Savio Blomdal

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Får man bli kär i vem fan som helst?

I Får man bli kär i vem fan som helst? berättar Anna om tonårsförälskelse, ovilja att definiera sin sexuella läggning och heteronormativitet bland kompisar. Berättelsen kan väcka tankar kring bland annat kategoriseringen av kön, kärlek och sexualitet. 

Ämnesplan

Centralt innehåll
"Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Vad tänker du efter att ha sett kortfilmsberättelsen?

  • Tror du liksom Anna att indelningar av sexuella läggningar skapar onödiga avstånd och kategoriseringar av människor, eller tänker du annorlunda?

  • Hur märks heteronormen (en norm som utgår ifrån att kvinnor är feminina, män är maskulina och att dessa åtrår varandra och förväntas vilja leva i monogam tvåsamhet) på er skola och runt omkring dig?

Övningsuppgifter

  • Ge eleverna i uppdrag att undersöka hur synen på sexualitet har förändrats inom naturvetenskapen över tid. Exempelvis kan eleverna studera hur naturvetenskapen använder djurvärlden för att motivera heteronormativiteten som naturlig, hur manlig och kvinnlig lust har framställts historiskt och idag eller hur sexuella myter så som mödomshinnan har förklarats. Eleverna redovisar genom att skriva ett mindre arbete med muntlig presentation. Till dig som lärare rekommenderar vi den kostnadsfria skriften “Den onaturliga naturen” utgiven av RFSU och finns att ladda ner på rfsu.se.
    Material: Dator, Kurslitteratur

Om filmen

Längd: 
3,5 min
Produktion: 
Anna Sivertsson och Matilda Henningsson
Speaker: 
Anna Vinsell
Medverkande: 
Madelene Larsson och Kevin Magnusson Björk

OBS! Filmen får ej användas i undervisning - enbart för påseende! Köp ett filmpaket med högupplösta filmer

Att säga ja och nej

I filmen Att säga ja och att säga nej belyser rätten att definiera sina egna gränser för att både kunna säga ja och nej till sex. Filmens fokus är kommunikation, att våga berätta vad en vill, att våga ta initiativ, men också att kunna ta emot ett nej på ett respektfullt sätt. ”Tema- Att säga ja och att säga nej” vill uppmuntra till att både tänka kring ömsesidighet och att ärligt kommunicera om sex.

Som lärare är det viktigt att komma ihåg att tjejers och killars lust är lika olika som lika och att det i hög grad är normer kring killars och tjejers sexuella handlingsutrymme som påverkar hur detta uttrycks. Medelåldern för den sexuella debuten är 16 år men åldern varierar kraftigt, tjejer debuterar generellt något tidigare än killar. Majoriteten är nyktra och beskriver sin sexdebut (med en partner) som en positiv upplevelse. Som fortbildning rekommenderar vi dig att läsa UngKAB och ta del av ungdomars attityder och sexuella hälsa. Undersökningen hittar du här.

Ämnesplan

Centralt innehåll
"Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa." 

Diskussionsfrågor

  • Kan samhällets föreställningar och normer påverka när det gäller hur, när, var och med vem människor har sex? På vilket sätt?

  • Vilka nackdelar finns med att ha sex när en har druckit alkohol?

  • Många upplever att det är dem det är fel på om de inte njuter eller blir kåta. Hur kan vi hjälpas åt att skapa ett samhälle där både lust och ickelust värderas lika högt?

Övningsuppgifter

  • Låt eleverna hitta fakta och diskutera med varandra kring hur alkohol påverkar kroppen, kåtheten, lyhördheten och förmågan att kommunicera. Ge eleverna i uppgift att göra en 1:1 kroppsbild och skriv och rita hur alkoholen påverkar människan.
    Material: Kurslitteratur, dator, penna, papper, färgpennor

  • Dela in klassen i mindre grupper och gör en informationsfilm eller kollage om hur kroppen fungerar vid sexuell upphetsning. Eleverna redovisar genom att visa och diskutera filmerna med de andra grupperna.
    Material för film: Dator, kurslitteratur, kamera/mobiltelefon för inspelning, gratisprogrammet Movie Maker för PC och Imovie för mac. Gratis musik http://freemusicarchive.org/, http://www.freesound.org/ 
    Material för kollage: Kurslitteratur, dator, penna, papper

     

Ämnesövergripande övning

Övning för följande skolämnen: Samhällskunskap, Biologi, Religionskunskap

Dela in eleverna i grupper och be dem skriva manus och spela in en podcast eller kortfilm på temat att säga ja och nej till sex. Uppmuntra eleverna till att tänka efter varför människor vill ha sex eller avstå ifrån det. Lyssna tillsammans och diskutera de olika gruppernas infallsvinklar. 
Material för Podcast: Dator, USB-mic, För PC gratisprogrammet Audacity som går att klippa i. För Mac finns Garageband där en också kan redigera.
Material för film: Dator, kamera/mobiltelefon för inspelning, gratisprogrammet Movie Maker för PC och Imovie för mac. Gratis musik http://freemusicarchive.org/, http://www.freesound.org/

Om filmen

Längd: 
11 min
Produktion: 
Belleville Film
Speaker: 
Agnes Forstenberg och Edvin Bredefeldt
Medverkande: 
Olle Waller och Saga Alm Mårtensson